Onze midden- en bovenbouw
middenbouw
Bovenbouw
Doorverwijzing
kinderraad
Middenbouw
In groep 3 beginnen de kinderen ook met het werken op een Chromebook. Ze kunnen hierop extra oefenen, op niveau.
Hierbij hoort natuurlijk ook het omgaan met en het werken op een computer. We werken met een ICT-methode. Vanaf groep 3 krijgen ze ICT lessen. In deze lessen wordt er aandacht besteedt aan vier doelen: ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Deze lessen worden gegeven van groep 3 tot en met groep 6.
Groep 4
In groep 5 wordt begonnen met de zaakvakken, geschiedenis, natuur en aardrijkskunde.
Bovenbouw
Groep 6 is het laatste jaar waar de ICT-lessen worden gegeven. De leerlingen verdienen een certificaat aan het einde van het jaar. De groepen 7 en 8 doen mee aan de week van mediawijsheid.
In groep 7 is één oudergesprek een driehoeksgesprek, dit houdt in dat ouders, leerkracht en leerling samen bij het gesprek zitten. Hierin wordt ook een voorlopig advies uitgesproken.
In groep 8 zijn beide gesprekken driehoeksgesprekken.
Verwijzing van primair naar voortgezet onderwijs
Op Het Wooldrik vinden we een goede overgang van onze school naar het voortgezet onderwijs heel belangrijk. In groep 7 krijgen de leerlingen bij ons op school hun pré-advies. Dit advies wordt gegeven op basis van klassenobservaties, toetsen die bij onze methodes horen, maar ook de halfjaarlijkse toetsen worden hierin meegenomen. Bij dit pré-advies zijn de directeur, de intern begeleider, de leerkracht(en) van groep 7 en de leerkracht(en) van groep 8 betrokken.
Tijdens de informatieavond van groep 8 informeert de leerkracht de ouders over hoe de verwijzing en de overdracht met het voortgezet onderwijs verloopt bij ons op school. De leerkracht van groep 8 heeft zitting in het lerend netwerk. Dit lerend netwerk organiseert gedurende het schooljaar bijeenkomsten met het voortgezet onderwijs over de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgen de leerlingen hun advies al voordat ze de doorstroomtoets maken. Als de uitslag van de doorstroomtoets binnen is, kijken we intern (leerkrachten groep 7 en 8, intern begeleider en directeur) of we een passend advies hebben gegeven. Het advies kan niet meer naar een praktischer niveau worden bijgesteld. Het is wel mogelijk om het advies aan te passen naar een meer theoretisch niveau. Ouders worden uiteraard altijd in deze beslissing meegenomen. De kinderen kunnen dan worden aangemeld bij de school van hun keuze. Rond april vindt er een warme overdracht plaats. De leerkracht van groep 8 bespreekt dan alle leerlingen met de contactpersonen van het voortgezet onderwijs. Als leerlingen al een paar maanden op het voortgezet onderwijs zitten, heeft de leerkracht van groep 8 nog eens contact met de mentoren en coaches van de kinderen.
Kinderraad
Op het Wooldrik vinden we leerlingparticipatie een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. We hebben een kinderraad zodat kinderen gestimuleerd worden om na te denken over en zich in te zetten voor onze school. Zo leren kinderen beter zelfstandig te denken, op te komen voor je rechten en belangen en je kan er vertellen wat er in je omgaat. Je leert overwegingen te maken en je plannen en ideeën te onderbouwen.
De kinderen leren van een kinderraad:
· luisteren
· onderhandelen
· vergaderen
· hoofd- en bijzaken scheiden
· leidinggeven
· compromissen sluiten
· notuleren
· samenwerken
· verantwoordelijkheid dragen
· leerlingen die niet in de kinderraad zitten, te betrekken.
In de kinderraad zitten leerlingen uit de groepen 5 t/m 8. Per groep nemen 2 leerlingen zitting in de raad. Deze leerlingen worden geloot. We vergaderen ongeveer 9 keer per jaar onder begeleiding van een leerkracht. Dit is onder schooltijd en duurt ongeveer een half uur. De agenda en notulen hangen zichtbaar voor iedereen in de hal. De kinderraad zorgt voor een terugkoppeling in alle klassen. Er hangt een brievenbus in de hal waar alle kinderen van school hun ideeën in kunnen stoppen. De kinderraad kijkt dan of zij hieraan mee kunnen werken.