Ons onderwijs

Op het Wooldrik willen wij kinderen een stevige basis en omgeving bieden waarbij de kinderen zich optimaal ontwikkelen en plezier hebben in het leren. Wij willen ervoor zorgen dat kinderen na ongeveer 8 jaar onderwijs de kennis hebben opgedaan en zich de vaardigheden eigen hebben gemaakt om met succes aan het voortgezet onderwijs te kunnen beginnen. Dit doen we door continu ons onderwijs te verbeteren, waarbij kinderen leren met plezier in een groene omgeving.

Op school moet een kind volledig zichzelf mogen zijn en de mogelijkheden krijgen om zijn eigen persoonlijkheid te ontwikkelen in een omgeving waar het zich veilig voelt. Dat is niet vanzelfsprekend, kinderen zijn continu in ontwikkeling, maken fouten en mogen daarvan leren. Om een veilige basis te bieden om te kunnen leren hebben we schoolafspraken en groepsafspraken. Deze zetten we preventief in om kinderen inzicht te geven in hun eigen rol en gedrag en om ze ervan te laten leren. Daarvoor is ook het contact tussen leerkracht en kinderen van belang en ook het contact met ouders. We zien niet altijd alles en kinderen vertellen thuis soms dingen die ons helpen om de situatie te verbeteren. We hebben een respectprotocol met duidelijke afspraken, consequenties en grenzen. De groepsregels worden zoveel mogelijk met de leerlingen bepaald, omdat zij samen met de leerkracht weten wat er nodig is voor een prettig leerklimaat. En als er meer nodig is, wordt de interne begeleiding en waar nodig externe ondersteuning ingeschakeld.

Werkwijze

Cultuur & creatief

Digitale geletterdheid

Wereld burgerschap

Bewegings onderwijs

Werkwijze en onderwijsmethoden

Wij kiezen nieuwe methoden die gebaseerd zijn op de schoolvisie, dat wil zeggen dat de methode mogelijkheden voor differentiatie voor zowel leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte als meerbegaafde leerlingen moet hebben, een redelijke mate van zelfstandig werkzaamheid garandeert en verschillende werkvormen en oplossingsstrategieën aanbiedt.

Al onze onderwijsmethoden hebben een leerstofaanbod dat volledig dekkend is voor de kerndoelen. Onze taal- en rekenmethode voldoet aan het wettelijk eindniveau voor het basisonderwijs (referentieniveau 1F). Daarnaast kiezen wij voor convergente differentiatie, dat wil zeggen dat wij voor alle kinderen dezelfde doelen hebben. Wij bieden de leerstof van de bovengenoemde methoden aan tot en met het niveau van groep 8. Dit geldt voor alle leerlingen, tenzij het een leerling betreft met een specifieke onderwijsbehoefte. Voor deze leerlingen wordt in samenwerking met het Steunpunt Passend Onderwijs Enschede een individuele leerlijn opgesteld.

Culturele en creatieve vaardigheden

Regelmatig gaan de leerlingen van de verschillende groepen op excursie. Dit kan een natuurexcursie zijn naar bijvoorbeeld het Ledeboerpark, een bezoek aan Concordia, maar ook een expositie in één van de verschillende musea. Vaak hebben wij voor deze uitstapjes hulp van ouders nodig voor bijvoorbeeld het vervoer met auto’s.

Op onze school krijgen alle groepen muziekles. Deze muzieklessen hebben wij in samenwerking met “De Muziekbeleving” georganiseerd. 20 weken per jaar komt er een vakdocent om de kinderen muziekles te geven. In de lessen wordt gezongen, gespeeld met ritme en melodie en wordt de basis gelegd voor het leren van het notenschrift en maken de kinderen kennis met diverse muziekinstrumenten.

Digitale geletterdheid en mediawijsheid

ICT is niet meer weg te denken uit het leven van onze leerlingen en het onderwijs. In alle groepen wordt ICT ingezet ter ondersteuning van ons onderwijs. In alle groepen maken we gebruik van device ’s ter ondersteuning van het onderwijs. Met de digitale methode Basicly leren we onze leerlingen vaardig te worden met de verschillende device ’s en wijs op het internet en andere media. We leren ze te werken met de belangrijkste programma’s en presentatiemiddelen en leren ze over de mogelijkheden en toekomst van ICT en wat dit betekent voor ons en de maatschappij.

Actief burgerschap en humanistische vormingsonderwijs

Onze visie op onderwijs is plezier in leren en burgerschap heeft daar een belangrijke rol in. Iedereen heeft de behoefte om gezien te worden, om erbij te horen en om zich te kunnen ontwikkelen tot actieve en participerende wereldburgers. Wij hebben er daarom voor gekozen om burgerschap niet als vak apart te behandelen, maar als een doorgaande lijn in de school. Er wordt gedurende het schooljaar structureel gewerkt aan burgerschap met als doel om onze leerlingen voor te bereiden op hun vervolgstudie na groep 8 en hun rol in de maatschappij. Dit doen we in de klas en tijdens de lessen Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) vanaf groep 5. HVO heeft als doel uw kind te leren omgaan met zichzelf en met hun omgeving. De diverse onderwerpen van de lessen sluiten aan op de leef- en beleefwereld van uw kind en kunnen gaan over gevoelens, vriendschap, familie, ruzies, gezond leven, natuur, toekomst en nog veel meer. HVO baseert zich daarbij op humanistische uitgangspunten en mensbeelden, maar is godsdienstig neutraal. Ervaringsleren en de dialoog zijn kenmerkend voor de HVO lessen. Meer informatie kunt u lezen op: HVO | Ouders / Verzorgers

Onze school is een mini-samenleving waarin iedereen een stem heeft, waarin we duidelijke verwachtingen uitspreken en onze grenzen aangeven. We willen veilig leer- en speelklimaat creëren waarin kennis opgebouwd wordt en geoefend kan worden met vaardigheden, waarden en tegenstellingen. We nodigen ouders en leerlingen vanuit een open en nieuwsgierige houding uit om via formele en informele wegen mee te denken en om mee te beslissen. Hiermee willen we betrokkenheid, eigenwaarde en sociale cohesie bevorderen.

Bewegingsonderwijs

Alle groepen krijgen wekelijks bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. De kinderen van groep 1 en 2 krijgen gymnastiekles in het speellokaal van de school. De kinderen van groep 3 t/m 8 hebben gymles in de gymzaal in de buurt.. De lessen worden gegeven aan de hand van het Vakwerkplan Bewegingsonderwijs van de gemeente Enschede. In dit vakwerkplan zijn 12 leerlijnen verwerkt: balanceren, springen, klimmen, schommelen, duikelen, hardlopen, bewegen op muziek, tikspelen, doelspelen, mikken, jongleren en stoeispelen. Gedurende het jaar doen wij mee aan verschillende schoolsporttoernooien.