Ons kleuteronderwijs

Mijn spelen is leren, mijn leren is spelen.’ (Hieronymus van Alphen)

In de groepen 1 en 2 wordt de basis gelegd voor het vervolg van het onderwijs op het Wooldrik. 
Kleuters leren spelenderwijs. Dat is een belangrijk uitgangspunt in de vormgeving van ons kleuteronderwijs. De kinderen krijgen de ruimte om spelenderwijs hun omgeving te verkennen en zo te leren. Er wordt veel gespeeld in de onderbouw. En dus veel geleerd!  

We vinden het belangrijk dat het jonge kind zich in de volle breedte kan ontwikkelen. Hiervoor verzamelen we de nodige informatie. Indien nodig stellen we dan het onderwijsprogramma bij.

Onderbouwd

materiaal

Spelen

motoriek

Expressie

Onderbouwd

Wij werken met de methode Onderbouwd. De kinderen werken in thema’s die aansluiten bij hun belevingswereld, bijvoorbeeld het thema herfst of het thema familie. Het thema is de leidraad voor creatieve opdrachten, motoriek, taalverwerving, voorbereidend rekenen, muziek, spel, beweging en sociaal emotionele ontwikkeling. De kinderen werken aan allerlei reken- en taalopdrachten, passend bij hun ontwikkelingsniveau. Ook oefenen we met de kinderen met begrijpend luisteren, een voorloper van begrijpend lezen vanaf groep 4. Voorbereidend schrijfonderwijs is in het programma opgenomen voor groep 2. Bij de methode Onderbouwd worden, bij het voorbereiden van de thema’s, de kerndoelen gebruikt. Ook in de hoeken laten we deze doelen terugkomen. Kinderen spelen in de hoeken en werken onbewust aan de doelen. De leerkrachten gebruiken het leerlingvolgsysteem van de Methode Onderbouwd om de ontwikkeling van de kinderen vast te leggen en te monitoren. 

Materiaal

Onderbouwd zorgt ervoor dat we een kast vol met ontwikkelingsmaterialen hebben, materialen die de kinderen uitdagen en stimuleren om zo de benodigde doelen voor een verdere ontwikkeling te behalen. Onderbouwd is een methode bestaande uit tastbare, kleuter-eigen materialen waarmee kinderen spelend en handelend kunnen leren. 

Spelen

Wij sluiten ons dus aan bij de visie van Onderbouwd, deze luidt als volgt: Speels werken aan doelen.

De kinderen leren veel in de kring. De kring geeft gelegenheid voor allerlei taalactiviteiten, reken- of begripslessen van de methode Onderbouwd. Wij maken zowel gebruik van een grote kring als een kleine kring. Bij de grote kring zit de hele groep in de kring. In de kleine kringen worden taal- en rekenactiviteiten aangeboden die passen bij het eigen niveau van kinderen. Dit kan zowel herhaling als verdieping/verrijking van de lesstof zijn. De andere kinderen spelen en werken dan ‘zelfstandig’ in de hoeken of met bekend spel- en ontwikkelingsmateriaal. 

Wij plannen met het Digikeuzebord. Dit is een digitaal planbord waarop alle hoeken en materialen staan waar de kinderen na de kring mee kunnen werken. Wij vinden het belangrijk om de zelfstandigheid bij kinderen verder te ontwikkelen. Kinderen leren op deze manier gericht na te denken over een keuze die ze maken. Het Digikeuzebord geeft de leerkracht ook informatie over welke kinderen met elkaar spelen en hoelang ze met een activiteit bezig zijn. Ook ziet de leerkracht hoe vaak het kind voor een activiteit kiest.  

Motoriek

Het werken met verschillende materialen (o.a. klei, verf, zand, papier, water) is zeer belangrijk om de motorische ontwikkeling van de kinderen te stimuleren.  
Ook hebben wij een keer per week gymnastiek van een vakleerkracht. Deze richt zich op de grove motoriek van de kinderen. In groep 1 en groep 2 worden de kinderen gescreend om hun grof motorische ontwikkeling in beeld te krijgen. Naar aanleiding van de uitkomsten van de screening worden de lessen indien nodig aangepast qua niveau.  Omdat wij een gymzaal in school hebben, kunnen de groepsleerkrachten ook gebruik maken van dit lokaal en alle materialen.

Expressie

We vinden het belangrijk dat het jonge kind zich in de volle breedte kan ontwikkelen. Daarom is er ruime aandacht voor tal van bewegings- en expressieactiviteiten en is er veel materiaal waarmee leerlingen kennis en vaardigheden kunnen opdoen.